Spåra trafiken från ert RSS-flöde med UTM-taggning
Vad är UTM-taggning?
UTM-taggar är enkla kodavsnitt som ni kan lägga till i slutet av webblänkar för att spåra resultatet av er digitala marknadsföring. Det gör det alltså möjligt för er att spåra trafiken från RSS-flödet i appen via ert egna analysverktyg.
Såhär lägger ni in UTM-taggar
Steg-för-steg-guide
- Kopiera den URL som ni vill använda i RSS-flödet.
- Klistra in länken i en “URL-builder”.
- Följ mallen. Det finns fem UTM-parametrar som ni kan använda:
utm_source: identifierar källan till trafiken (t.ex. Google, Facebook, e-post).
utm_medium: identifierar mediet för trafiken (t.ex. cpc, organisk, hänvisning).
utm_campaign: identifierar kampanjnamnet (t.ex. summer_sale, end_of_year_offer).
utm_content: identifierar innehållet i kampanjen (t.ex. banner_ad, nyhetsbrev).
utm_term: identifierar sökorden som är kopplade till kampanjen (t.ex. elhandel, elavtal). - Lägg till UTM-taggarna i länken
För att göra detta lägger ni till dem i slutet av webblänken med följande format:
?utm_source=source&utm_medium=medium&utm_campaign=campaign_name. - Testa så att UTM-taggarna fungerar.
När RSS-flödet är implementerat i appen är det bra att ni testar så att UTM-taggarna fungerar som de ska. Det gör ni enkelt genom att klicka på länken och kontrollera via ert analysverktyg att UTM-parametrarna skickas korrekt.