Höganäs Energi tar hjälp av teknikbolaget Bright Energy för att öka engagemanget kring elförbrukning. Kunderna kommer själva kunna vara med och styra sin elanvändning till de timmar som är bäst både för plånbok och miljö. 

Vi ser att vårt samarbete med Bright är viktig för våra kunder, och det kommer ge dem ett hjälpmedel som underlättar i deras vardag. Framförallt ur ett klimatperspektiv säger Johan Martinsson, sälj- och marknadschef på Höganäs Energi.  

Smart styrning för ökat engagemang

Brights digitala lösning som finns både som app och mina sidor kommer kunna ge kunderna hos Höganäs Energi ett verktyg till att undvika elanvändningen under de timmar på dygnet då många använder el samtidigt. När kunderna får hjälp att styra sin elanvändning i appen kan klimatnyttan från sol- och vindkraft maximeras. Samtidigt som det hjälper till att skapa energiutjämning i Sveriges elnät, som behövs att klara av den ökande belastningen som elektrifieringen av samhället leder till.

Vi ser fram emot ett spännande samarbete där vi kan hjälpa Höganäs Energis kunder att bli mer klimatsmarta i sin elanvändning. I vår digitala plattform kan kunderna enkelt hålla koll på både fakturan och ta smarta beslut om sin elanvändning säger Camilla Forsberg, COO på Bright. 

Bright etablerades år 2012 och samarbetar med el-, nät- och produktbolag som vill erbjuda sina kunder möjlighet att styra sin elanvändning. Syftet är att maximera klimatnyttan från förnybara energikällor, minska kostnaderna för konsumenten och hjälpa Sveriges elnät att klara av den ökade belastning som elektrifieringen innebär.

Höganäs Energi är Kullabygdens kommunalägda energibolag och levererar energilösningar inom elnät, elhandel, fiber, solceller, laddstolpar och fjärrvärme.