Kontakta oss

Tillgänglighetsredogörelse för Bright-applikationen

Vi vill att alla ska kunna använda våra applikationer, oavsett behov. Denna redogörelse beskriver hur applikationer som drivs av Bright uppfyller tillgänglighetslagar, eventuella kända brister samt hur du kan rapportera problem till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är applikationen?

Vi är medvetna om att delar av applikationerna som drivs av Bright inte är helt tillgängliga. På denna sida hittar du kända tillgänglighetsproblem.

Kontakta oss om du hittar fler brister

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra applikationers tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte beskrivs här eller om du anser att vi inte uppfyller de lagstadgade kraven, vänligen kontakta Bright.

Skicka ett mejl till Brights support

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan göra en anmälan till Digg om du anser att vår digitala tjänst har tillgänglighetsbrister.

Du kan också anmäla till Digg om du anser att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du anser att vi inte har hanterat din begäran om tillgänglighet korrekt.

Anmäl tillgänglighetsproblem (på Diggs webbplats)

Teknisk information om applikationens tillgänglighet

Applikationer som drivs av Bright är inte helt förenliga med tillgänglighetslagar på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Vi är medvetna om följande problem som inte uppfyller tillgänglighetskraven:

  • Vissa skärmar har problem med tabb-ordning för tangentbord och skärmläsare.
  • Datagrafer är inte helt tillgängliga, kända begränsningar:
    • Interaktion (scrubbing) inom diagramområdet med skärmläsare fungerar inte.
    • Datalabels annonseras ibland inte logiskt av skärmläsare.
  • Dattabeller är inte helt tillgängliga, kända begränsningar:
    • Saknad gruppering av datarader gör att sammanhang missas när de läses upp av skärmläsare.
  • Det finns vissa kända problem med hur applikationen inte fullt ut följer den inbyggda plattformens kodstandard. En applikation bör följa standarden helt för att fungera för så många som möjligt.
  • Vissa problem med färgkontraster kan förekomma.

Vår ambition är att åtgärda dessa brister under 2026. Vissa av ovan nämnda punkter kan dock vara svåra att fullt ut åtgärda på grund av plattformens karaktär som en white label-applikationslösning.

Innehåll som inte omfattas av tillgänglighetslagarna

Det innehåll som beskrivs här är inte helt tillgängligt men är undantaget enligt tillgänglighetslagarna:

  • Webviews och inbäddat innehåll från tredjepartskällor.

Hur vi testar våra applikationer

Vi har genomfört en självskattning (intern testning) av alla applikationer som drivs av Bright, inklusive Bright-applikationen.

Vårt arbete med digital tillgänglighet

Vi strävar efter att säkerställa att alla applikationer som drivs av Bright kan uppfattas, användas och förstås av alla användare, oavsett behov, funktionsvariationer eller hjälptekniker. Vi strävar efter att uppnå minst grundläggande tillgänglighet genom att följa WCAG 2.2 nivå AA.

Vårt arbete med digital tillgänglighet utvecklas kontinuerligt. Vi arbetar aktivt för att säkerställa att alla, oavsett förutsättningar, kan ta del av våra digitala tjänster på lika villkor.

Senast uppdaterad

Denna redogörelse uppdaterades senast: 2025-12-05