Öresundskraft har inlett ett samarbete med teknikföretaget Bright Energy AB. Affären, som är Brights sjunde på kort tid, ger Öresundskrafts privatkunder möjlighet att kontrollera och styra sin egen elanvändning. Lösningen är möjlig genom bearbetning av stora mängder data via Brights digitala molnplattform.

Öresundskraft behövde en smart digital molnplattform för att utnyttja den stora mängd data som de besitter. Med vår lösning kan Öresundskrafts kunder enkelt kontrollera och styra sitt hems energiförbrukning, kostnad och miljöpåverkan, säger David Forsberg, grundare och vd för Bright.

Brights digitala lösning ger Öresundskrafts privatkunder digitala verktyg för att undvika elanvändning under de timmar på dygnet då många använder el samtidigt. Tekniken maximerar på så sätt klimatnyttan från sol- och vindkraft, eftersom det är när efterfrågan på el blir för hög som många energibolag importerar el från exempelvis brunkol.

Vi valde Bright eftersom deras lösning täcker hela vår bredd av tjänster. Vi är även väldigt glada att nu kunna erbjuda nya digitala tjänster som gör det enkelt för våra kunder att agera klimatsmart och energieffektivt, säger Charlotte Holst, affärsområdeschef för konsumentlösningar på Öresundskraft.

Öresundskraft, grundat 1859 och ägt av Helsingborgs stad, förser 125 000 kunder med alltifrån fjärrvärme, elektricitet och fjärrkyla till gas, bredband, stadshubb för Internet of Things och servicetjänster. Företaget säljer sedan år 2013 endast el från 100 procent förnybara källor till privatkunder.

Bright etablerades år 2012 och samarbetar med el-, nät- och produktbolag som vill erbjuda sina kunder möjlighet att styra sin elanvändning. Syftet är att maximera klimatnyttan från förnybara energikällor, minska kostnaderna för konsumenten och hjälpa Sveriges elnät att klara av den ökade belastning som elektrifieringen innebär.