Kontakta oss

Tillgänglighetsredogörelse för Bright-applikationen

Vi vill att alla ska kunna använda våra applikationer, oavsett behov. Denna redogörelse beskriver hur Bright-drivna applikationer uppfyller tillgänglighetslagar, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera problem till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är applikationen?

Vi är medvetna om att delar av Bright-drivna applikationer inte är helt tillgängliga. På denna sida hittar du kända tillgänglighetsproblem.

Kontakta oss om du hittar fler problem

Vi arbetar ständigt med att förbättra våra applikationers tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna här, eller om du anser att vi inte uppfyller lagkraven, vänligen kontakta Bright.

Skicka ett mail till Bright support

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Anmäl bristande tillgänglighet (på Diggs webbplats)

Teknisk information om applikationens tillgänglighet

Bright-drivna applikationer är inte helt förenliga med tillgänglighetslagar på grund av de problem som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Vi är medvetna om följande problem som inte uppfyller tillgänglighetskraven:

  • Mörkt läge stöds inte ännu, men kommer att bli tillgängligt snart. Detta betyder att applikationen inte följer användarens inställda färgschema-preferens på enheten och visas med ett ljust färgschema även om enhetens preferens är inställd på mörkt läge.
  • Vissa skärmar har problem med tabbordning för tangentbord och skärmläsare.
  • Grafer är inte helt tillgängliga, kända begränsningar:
    • Skrollning inom grafområdet med skärmläsare fungerar inte.
    • Data uttalas ibland inte logiskt av skärmläsare.
  • Datatabeller är inte helt tillgängliga, kända begränsningar:
    • Saknar gruppering av datarader, vilket leder till att kontext missas när det annonseras via skärmläsare.
  • Det finns några kända problem med hur applikationen inte följer den inbyggda plattformens kodstandard. En applikation bör följa kodstandarden fullt ut för att fungera för så många som möjligt.
  • Vissa färgkontrastproblem kan förekomma på vissa skärmar i applikationen.

Vår ambition är att ha dessa brister åtgärdade i början av 2026. Vissa av de nämnda punkterna kommer dock att vara svåra att uppfylla på grund av den vita etikettens applikationsplattform.

Innehåll som inte omfattas av tillgänglighetslagar

Det innehåll som beskrivs här är inte helt tillgängligt men är undantaget enligt tillgänglighetslagar:

  • Webviews och inbäddat innehåll från tredjepartsleverantörer.

Hur vi testar våra applikationer

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av alla Bright-drivna applikationer, inklusive Bright-applikationen.

Vårt arbete med digital tillgänglighet

Vi strävar efter att alla Bright-drivna applikationer ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett behov eller funktionsnedsättning och oberoende av vilka hjälpmedel som används. Vi strävar efter att uppnå minst grundläggande tillgänglighet genom att följa WCAG 2.2 nivå AA.

Vårt arbete med digital tillgänglighet utvecklas kontinuerligt. Vi arbetar aktivt för att säkerställa att alla, oavsett omständigheter, kan komma åt vårt digitala stöd och våra tjänster på lika villkor.

Senaste uppdatering

Denna redogörelse uppdaterades senast: 2025-06-18