Hemvyn

Appens startsida

Hemvyn är den sidan som användaren hamnar på när man loggar in vilket gör den extra viktig. Vi vill både fånga ett intresse, ge en bra överblick och guida användaren vidare in i appen för att kunna genomföra sina ärenden.

Hemvyn är till för att ge användaren möjlighet att ta del av sådant ni som bolag vill belysa lite extra. Här kan ni sätta er prägel både till utseendet och innehåll. Det är också platsen för era användare att göra sina egna val i favoritmodulen.

Hemvyn kommer se olika ut för era användare utifrån det avtal just den personen har. Här nedan presenterar vi de moduler som tillsammans utgör hemvyn!

Moduler

Bygg er hemvy så den passar era behov

Hemvyn består av ett antal moduler, vissa valbara, andra obligatoriska. Några moduler har en bestämd plats, andra är möjliga att placera i den ordning som passar er. Det är möjligt att skapa en hemvy med det innehåll som passar er och era användare. Nedan beskriver vi de olika modulerna lite mer ingående.

Viktiga meddelanden

Vad är ett viktigt meddelande?

Vi har valt att ägna ytan högst upp i appen till viktiga meddelanden. Innehållet i denna yta varierar och oftast är ytan helt tom. Men när det väl finns något viktig att säga, så dyker dessa automatiskt upp högst upp på hemvyn. Denna modul ligger fast och kan alltså inte flyttas till en plats längre ner på hemvyn.

Innehållet anpassas helt efter kunden och är till en början helt automatiserade utifrån användarens avtal eller situation. Just nu visas endast meddelandet “Fyll i din profil”. Vi vill framöver kunna erbjuda meddelanden som ger användaren mer anpassad information kring exempelvis sitt avtal som “Förnya ditt avtal” och “Ditt avtal blir aktivt om 3 dagar”.

Om ett meddelande innehåller väldigt mycket text kommer det i framtiden att vara klickbart. Då kommer användaren att navigeras till inkorgen där det går att läsa mer. Inkorgen blir samlingsplatsen för alla viktiga meddelanden.

Vad händer om det finns fler meddelanden samtidigt?

Finns det flera meddelanden samtidigt kommer dessa placeras i en lista med det senaste högst upp. Tanken är dock att dessa meddelanden inte ska ligga här längre än nödvändigt. Vill användaren läsa ett meddelande igen är det möjligt genom att öppna inkorgen och läsa mer.

Favoritmodulen

Användarens egna modul

Vi har tillägnat en yta högt upp på startvyn helt åt användaren. Här kan användaren lägga till sina egna favoriter och bygga en dashboard helt anpassad efter sina intressen och behov. De flesta favoriterna är valbara, men en del har vi valt att göra obligatoriska.

Favoritmodulen är en av modulerna som är obligatorisk och den är heller inte möjlig att flytta.

Allt är inte till för alla

OBS! Alla favoriter kommer inte vara relevanta för alla bolag och alla användare. Enbart favoriter som är kopplade till ert bolag och era användare kommer att visas upp.

Vilka favoriter finns att välja på?
  • Faktura (betald/obetald). Finns flera obetalda fakturor så visas totalbeloppet.
  • Spotpris-favoriter (Spotpris just nu, graf över dagens spotpris, lista med dagens spotpris, spotpris nästa timme, dagens snittpris, dagens högsta samt dagens lägsta spotpris).
  • Kostnadsjämförelse (Visar vad det kostar att genomföra en vardagssyssla med nuvarande spotpris. Vi jämför med 1 timmes tv-spel, 10 minuters dusch, att köra ett program med diskmaskinen, koka potatis, 5 kvm golvvärme i en timme samt att köra ett program med tvättmaskinen. Kostnadsjämförelserna är baserade på en prislista och innehåller just nu inte moms).
  • Månadsprognos (För de tjänster med varierad kostnad, förbrukning och miljöpåverkan). Denna favorit innehåller också; uppmätt hittills, jämförelse med föregående månad samt jämförelse med samma månad förra året.
  • Styrning (Elbilsladdning, smarta pluggar, realtidsdata, värmestyrning samt solproduktion).
  • Temperatur/Väder (Visar temperatur samt väder-ikon för användarens ort).
  • Sophämtning (Visar datum för nästa sophämtning).
  • Effekttoppsmedel (Visar medelvärdet hittills för månaden).
  • Miljöpåverkan just nu.
  • Vindkraft just nu.

Här finns mer information om varje favorit.

Lägg till favoriter

Era användare kommer inte att ha några favoriter valda från början utan väljer helt själva från det utbud ni har valt. Ni väljer vilka favoriter ni vill ha i er app samt för vilka kundgrupper de ska synas.

För att lägga till favoriter trycker användaren på boxen med plusset och texten ”Lägg till favoriter”. Då öppnas en vy med en lista på alla de favoriter som finns tillgängliga för just den användaren.

Flera anläggningar

För en användare med två anläggningar är det möjligt att lägga till favoriter för varje anläggning. Det innebär med andra ord att användaren kan att göra olika uppsättningar med favoriter beroende på behovet på just den adressen.

Familjedelade kan ha egna favoriter

En familjedelad användare kan lägga till egna favoriter, eftersom vi vill att alla användare ska kunna bestämma vilka favoriter som är viktiga utifrån personens intressen.

Ta bort favoriter

För att ta bort favoriter klickar användaren på denna ikon och letar efter ett minus-tecken intill den favorit som ska tas bort.

I vilken ordning hamnar favoriterna som användaren valt?

Vi sorterar in favoriterna i storleksordning för att undvika luckor och att innehållet tar onödigt stor plats på hemvyn. Väljer användaren först 4 små, och sen lägger till en stor så kommer alltså en av de små att hoppa ner till raden under den stora. Vi arbetar på att förbättra upplevelsen så att användarna ska kunna placera favoriterna i den ordning de vill.

Genvägar

Modulen för att lyfta sådant ni tror att era användare ofta letar efter. Det är både möjligt att länka till innehåll i appen och externt innehåll. Vi rekommenderar att inte ha för många genvägar om ni väljer att använda denna smarta modul. Som default har den här modulen ikoner, men det är möjligt att välja att inte använda dem. Valbar och flyttbar modul.

Utseende

Ni kan välja färg på bakgrunden, cirkeln bakom ikonen samt ikonens färg. Rundningen på hörnen sätts för hela appen. Ikonerna kommer från vårt ikonbibliotek och det är inte möjligt att använda era egna ikoner.

Mer från oss

Modulen för eget innehåll

Här är det helt upp till er att lyfta sådant innehåll som kanske inte direkt är kopplad till appen. Ni kanske har någonting unikt för er som ni vill länka till? Det går att få denna modul som en lista, ett rutnät eller varför inte en större karusell med swipe-kort?

Här kan ni lägga eget innehåll såsom artiklar, laddkartor, avtalsinformation, information om snödjup, badtemperaturer och mycket annat. Sådant som ni tror att era kunder har nytta av.

Den här modulen är valbar och går att placera nästan vart ni vill. Det är också möjligt att använda denna modul flera gånger, med olika utseenden. Välj på listor, rutnät eller swipe-karuseller.

RSS (Nyhetsmodulen)

Har ni ett RSS-flöde idag? Toppen! Detta går att placera på hemvyn.

Den här modulen är valbar och går att placera nästan vart ni vill. Det är möjligt att använda RSS-modulen med eller utan bilder.

Hjälp-modulen

Modulen för att ge era användare en snabb tillgång till era kontaktvägar. Denna modul består av en rubrik, text och en eller två knappar.

Den här modulen är valbar, men den går ej att flytta på.

Landskaps-modulen

Allra längst ner på hemvyn är det möjligt att placera en illustration över ett landskap för att ge användaren ett mer personligt intryck av er.

När användaren har fyllt i inställningarna i sin profil kring sitt hushåll, dyker det upp ett hus i landskapsvyn. Det finns 4 olika hustyper (villa, radhus, lägenhet och fritidshus) för användaren att välja på. Det visas även en bil till vänster om huset samt solceller på taket, om detta matchar användarens inställningar. Illustrationerna för husen, bilen och solcellerna går inte att ändra på i dagsläget.

När användaren kommer in i appen syns dock inget hus förrän hushålls-inställningarna är ifyllda.

Den här modulen är valbar, men den går ej att flytta på.

Logga

Om ni hellre vill ha er logga längst ner på sidan är det möjligt.

App-betyg

”Lanseras efter sommaren 2024 i första butiksreleasen, fast avtogglad.”

Syfte

Vi vill uppmana vana användare i appen att lämna app-betyg i butikerna. Målet är självklart att betygen i butikerna ska höjas. Vi vill få kvantitativ data vad användaren tycker om appen.

Regelverk

Vi vill inte att en ny användare i appen ska lämna betyg. Vi vill att användaren ska ha haft appkontot i minst 45 dagar och använt appen minst 3 gånger/3 dagar inom 6 månader. En användare kan endast få denna popup en gång. Väljer användaren att klicka på ”Inte nu” kommer inte popupen att komma igen.

Användaren kan ange betyget i antal stjärnor, en till fem stjärnor, och lämna en skriftlig review. När användaren har klickat på skicka kommer de tillbaka till appen.

Ny användare i appen

En ny användare som använder appen 3 gånger/3 dagar inom 6 månader och efter 45 dagar från appkontoskapandet, får en popup om att ge app-betyg.

En existerande användare i appen

Det är last seen som triggar In app rating. Det innebär att om en existerande användare som haft appen nedladdad i 45 dagar och använder appen 3 gånger under 3 dagar, kommer att få popupen den tredje gången/dagen de går in i appen direkt när vi lanserar denna feature.

Då vi använder Apple/Googles rekommendationer kan vi inte ändra några texter för app-betygens popup. Er logga kommer att synas och användaren kommer att känna igen sig då det är enligt Apple/Google guidelines.

Innehåll på denna sida